Jak přes internet získat nové klienty v Čechách i v zahraničí

Během posledních let se na podnikatele valí nové možnosti, jak prezentovat svou firmu na internetu. Ne všechny jsou pro každého, zajímavé a efektivní řešení si ale určitě najdete. Co všechno si pod pojmem komunikace na internetu či internetový marketing představit? Kde všude můžete být vidět a s čím začít?

Co všechno lze získat komunikací na internetu
Dostupné komunikační nástroje
Spoluprací s odborníky dosáhnete rychleji požadovaných výsledků

Výhody

  • Výhodou internetového marketingu je jeho flexibilita. Když se rozhodnete nakoupit reklamní prostor v neděli odpoledne, můžete. V případě, že reklama nefunguje tak, jak očekáváte, můžete ji ihned vypnout.
  • Další velkou výhodou reklamy na internetu je možnost měření. Víceméně všechny reklamní systémy poskytují inzerentům data o počtu zobrazení reklamy, cenách zobrazení reklamy, počtech prokliků z reklamy na vaše webové stránky a mnohé další. Díky těmto možnostem měření je možné si před spuštěním kampaně určit cíle, pravidelně je sledovat a vyhodnocovat.
  • V neposlední řadě je důležité, že internetovou komunikaci po celém světě lze řídit či alespoň sledovat z jednoho místa. Znalost lokálního prostředí je ale samozřejmě nezbytná.

Cíle

Komunikace na internetu má dva zásadní cíle:

  1. Zvýšení povědomí o firmě či značce tzv. brand awareness - Prakticky to znamená nákup inzertních ploch za jedním hlavním účelem: V okamžiku, kdy zákazník bude kupovat daný produkt, má si vzpomenout na značku, kterou vídal dostatečně často na inzertních plochách a právě tuto značku preferovat. Inzerent obyčejně platí za zobrazení reklamy, resp. za 1000 zobrazení reklamy, ceny se pohybují řádově v cenách 10Kč za 1000 zobrazení až po 100Kč za 1000 zobrazení.
  2. Zvýšení návštěvnosti firemního webu a jeho přínosu pro obchodní cíle firmy (tzv. výkonový marketing). Zákazník vidí například reklamu, klinutím na ni se dostane na firemní či produktový web, kde provede žádanou akci. Tou může být nákup produktů, registrace k odběru firemního zpravodaje, stažení brožury výměnou za kontaktní informace vhodné pro další přímou komunikaci, registrace na akci, stažení demo verze produktu, registrace k předplatnému atd. Princip tedy spočívá v tom, že zaplatíte za reklamu a cena za ní lze finančně porovnat s přímými či nepřímými akcemi zákazníka provedenými na vašem webu.

Kde můžete být vidět

Vyhledávače

Oslovování zákazníků ve vyhledávačích je většinou prvním krokem aktivního působení na internetu. Je to dáno tím, že pokud člověk něco aktivně sám vyhledává, má o to zájem. Pokud se tedy z vyhledávače dostane na váš web, šance na získání zákazníka může být velká.

  • V inzertních službách vyhledávačů Google AdWords, Seznam Sklik či jiných si můžete zaplatit svou reklamu v placených výsledcích vyhledávání. Ty jsou  označené jako “reklama”. Za proklik zde utratíte od desítek halířů po desítky korun, a to podle míry konkurence na vašem trhu.
  • Můžete také  optimalizovat svůj web pro vyhledávače (tzv. Search Engine Optimization - SEO) . Cílem je zobrazení odkazu na váš web na co nejlepší pozici v neplacených výsledcích vyhledání. Optimalizace je dlouhodobá práce a drobné, ale neustálé zlepšování webových stránek. Když optimalizaci  zvládnete, Google či  Seznam vás odmění vysokými příčkami ve výsledcích vyhledávání, tím pádem budete lidem více na očích, a to vám zajistí “zdarma” vyšší návštěvnost webu.

Tip


Pokud Vám někdo nabízí, že zajistí 1. nebo X. tou pozici ve výsledcích vyhledávače - pryč od něj. S největší pravděpodobností lže, v lepším případě tomu pouze nerozumí. Z principu dnešního fungování vyhledávačů totiž není možné takovouto garanci dodržet.

Inzertní plochy na webech

Mnoho webů dnes nabízí na některých místech inzertní plochy. Ty lze nakoupit  a nechat si na nich zobrazit svůj inzerát typicky ve formě “banneru”, případně i ve formě interaktivních či netradičních formátů. Kde se takové plochy nakupují?

  • U majitelů webů - Chcete-li mít inzerát na stránkách iDnes.cz či iHned, můžete si koupit zvolenou inzertní plochu u provozovatele a nechat tam zobrazit svůj inzerát. 
  • Přes agentury  - Ty zastupují desítky a stovky webů s bannery. Nákupem přes ně lze snadno získat větší zásah. Mají tedy i množstevní slevy o které se s vámi mohou  zčásti podělit. Navíc vám pomohou i s cílením inzerce.
  • Přes inzertní systémy - Inzertní služby vyhledávačů typu Google AdWords či Seznam Sklik umí zobrazit inzerci nejen ve výsledcích vyhledávání, ale i v tzv. obsahové síti webů, které s nimi spolupracují. Inzerce má formu buď textových inzerátů, které znáte z výsledků vyhledávání nebo bannerů či dalších formátů například videí. Kromě toho existují i další inzertní systémy např. AdForms, které ale využívají většinou specializované agentury.
  • Affiliate programy - Na rozdíl od inzertních systémů neplatíte za zobrazení inzerce, ale za akci provedenou uživatelem (tzv. PPA - Pay Per Action), typicky uskutečněný prodej, například zájezdu či cestovního pojištění. Příklady českých programů naleznete například na www.potenza.cz.

Sociální sítě

Sociální sítě dnes běžně využívají nejen lidé, ale i firmy. V České republice dominuje Facebook, který má nejvíce uživatelů, mezi další patří Twitter s krátkými 140 znakovými zprávami, či LinkedIn zaměřený na profesní využití.

Zajímavé jsou i sociální sítě pro určitý formát příspěvků, nejvíce YouTube pro videa, SlideShare.net pro prezentace, Pinterest či Instagram pro obrázky a fotografie apod. I na těchto sítích je možné kombinovat neplacený vlastní obsah se sdílením cizího obsahu či placenou inzerci.

Sociální sítě kromě bezplatné tvorby firemní stránky, následného získávání fanouškovské základny a sdílení obsahu s fanoušky umožňují i placenou inzerci. které je obvykle díky nízkým cenám a poměrně vysokém výkonu velmi efektivní.

Inzerci na sociálních sítích je možné velmi dobře cílit, tj. lze dobře určit, kdo reklamu uvidí. Například Facebook nabízí prakticky všechny základní demografické kategorie, jako je věk, pohlaví, lokalita, včetně podrobných kategorií jako je vzdělání, práce atp. Velmi zajímavé je také možnost cílení na lidi s konkrétními zájmy. Při tvorbě reklamy vyberete, komu chcete, aby se reklama ukazovala, dle předem zvolených kritérií a sociální síť Vám řekne, kolik lidí cílová skupina čítá. Pokud si reklamu zaplatíte, bude se ukazovat pouze těmto lidem a nikomu dalšímu.

Jak začít?

Možností komunikace na internetu je tedy mnoho. Navíc se vše rozvíjí velkou rychlostí. Vaše klíčové rozhodnutí tedy zní, zda si internetovou komunikaci spravovat vlastními silami, či na ní s někým spolupracovat.

Vlastními silami

Do velké míry to závisí na tom, kolik hodláte měsíčně do internetové komunikace investovat a nakolik se v dané oblasti vyznáte. Pokud hodláte investovat méně než 10 000,- Kč měsíčně, nevyplatí se najímat agenturu. Porozhlédněte se po školeních na jednotlivé části internetového marketingu a investujte peníze raději do vzdělání sebe nebo svých zaměstnanců.

IČař

Další variantou je najmutí specialisty na volné noze. Nevýhodou najímání specialistů je to, že jich postupně budete potřebovat na různé oblasti více. Vzájemná komunikace pak může být dost obtížná. Výhodou jsou proto specialisté zapojení do formálních či neformálních sítí schopní doporučit specialistu z jiného oboru. 

Agentura

Poslední možností je tedy využití online či full-servisových agentur, s kterými se budete bavit o vašich obchodních cílech a ony pak zajistí jejich vhodnou podporu se svými či spolupracujícími specialisty. Dalších Důvodů, proč vybrat k online marketingu agenturu je hned několik:

  • Agentury jsou specialisté. Pohybují se v prostředí, mají zkušenosti od svých klientů a často umí odhadnout co bude a co nebude fungovat ve vašem případě.
  • Mnoho reklamních systémů také funguje tak, že dává svým inzerentům různou cenu reklamy podle toho, kolik už u nich inzerent utratil. To je opět dobrý důvod pro agenturu, která nakupuje reklamu pro více klientů a díky větším nákupům se dostane na lepší ceny. 
  • Dejte si ale pozor na to, co Vám agentura nabízí. Pokud vám navrhne online marketingový mix, měli by její lidé umět přesně odůvodnit, proč se ten nebo jiný kanál hodí právě pro Vás.

Tip


Kvalitní agentura si například při internetové inzerci bere za správu řádově 35% z celkově investované částky na kampaně. Pozor na agentury, které si berou významně více. Znamená to, že na reálný nákup reklamního prostoru na internetu jde jen zlomek vašeho rozpočtu. 

Chcete poradit s tímto tématem?

Výběr z tipů

Jak dělat dobře telefonické kampaně

  1. Jaké cíle má telefonát mít? Čeho je možné dosáhnout?
  2. Na jaké skupiny cílit a komu volat? Jak zaujmout?
  3. Proč mít připravený skript a proč sledovat jeho účinnost?
Číst více

Jak zvýšit obrat prodejem po telefonu?

  1. Proč potenciálním zákazníkům telefonovat?
  2. Co si před telefonátem připravit?
  3. Co od něj očekávat?
Číst více

6 tipů jak psát, aby vám klienti rozuměli

  1. Co si dobře rozmyslet před psaním textu?
  2. Jaký má text být?
  3. Jak začít?
Číst více